22 Ιουλίου 2009
Προτάσεις και θέσεις για τη νέα ΚΑΠ
Τις προτάσεις της για την αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) διατυπώνει η Ομοσπονδία Αγροτικών Συλλόγων Μεσσηνίας. Στην εισαγωγή - κείμενο, που υπογράφουν για την Ομοσπονδία ο πρόεδρος Τάσος Αποστολόπουλος και ο γενικός γραμματέας Ηλίας Μποντουβάς, γίνεται αναφορά στους στόχους της νέας ΚΑΠ. Παράλληλα επισημαίνεται ότι υπάρχει ελάχιστος χρόνος για κατάθεση προτάσεων. Στη συνέχεια διατυπώνονται οι προτάσεις της Ομοσπονδίας: “Ξεκινώντας με το άρθρο 28 με ενημέρωση επιτροπής 1-8-2009 και εφαρμογή στις 1-8-2010. Σχετικά με το ύψος του ποσού των ενισχύσεων που «κόβονται» υποχρεωτικά και αφορούν τους δικαιούχους που λαμβάνουν ενίσχυση από 100 έως 400 ευρώ έχουμε να πούμε τα εξής: οι δικαιούχοι αυτοί αποτελούν το 1/3 ή 307.000 αυτών που έχουν πρόσβαση σε γεωργικές επιδοτήσεις. Η σχέση που έχουν με την γεωργία είναι πατρογονική με συναισθηματική αξία ενώ και τα προϊόντα που παράγουν χρησιμοποιούνται για να καλύψουν οικογενειακές τους ανάγκες. Λογικό λοιπόν είναι να αδιαφορούν για εξυγίανση, ανάπτυξη και επένδυση στην γεωργία. Αρα φαντάζει σαν το πρώτο κομμάτι δικαιούχων και μάλιστα το πιο ανώδυνο που πρέπει να αποσυνδεθεί ώστε να ξεκαθαρίσει η κατάσταση. Είναι όμως έτσι; Οι φόβοι που μας δημιουργούνται έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι, αν θα εξαντλήσουμε την αυστηρότητα του νόμου στις μικρές επιδοτήσεις, θα βρεθούμε χωρίς ικανό αριθμό δικαιούχων που να δικαιολογούν τα ήδη υψηλά ποσοστά ανά στρέμμα που λαμβάνουμε ως χώρα (54 - 59 ευρώ το στρέμμα για την Ελλάδα τη στιγμή που σε άλλες χώρες κυμαίνεται από 25 ως 45 ευρώ το στρέμμα). Αποτέλεσμα αυτού θα είναι ή να περάσουν στο δεύτερο πυλώνα που όπως μας έγινε σαφές δεν στοχεύει σε μεγάλα αναπτυξιακά έργα και υποδομές αλλά σε πολλαπλές δράσεις παράλληλες με τη γεωργία π.χ. μονοπάτια, παραδοσιακοί οικισμοί κ.ά., ή θα υποχρεωθούμε εκ των πραγμάτων να διατηρήσουμε στο σύστημα τους μεγάλους δικαιούχους (μοναστήρια ή νομικά πρόσωπα) που χρόνια τώρα λυμαίνονται τις αγροτικές επιδοτήσεις και τον αγροτικό χώρο. Το θέμα είναι πιο περίπλοκο απ’ ό,τι φαίνεται και χρειαζόμαστε περισσότερα στοιχεία για τις όποιες αποφάσεις. Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να θυμίσουμε στην κυρία Μπόελ ότι «το σπίτι δεν έχει μόνο πάτωμα αλλά και ταβάνι». Για τα σοβαρά άρθρα 45, 46, 47 που αφορούν την κατανομή των δικαιωμάτων βάσει του ιστορικού μοντέλου ή τις διάφορες μορφές περιθωριοποίησης με υποχρεωτική κοινοποίηση της επιτροπής μέχρι την 1-8-2009 ή 1-8-2010 και θα ισχύσει από 1-8-2010 ή 1-8-2011 οι θέσεις μας είναι οι εξής: Πρέπει να μεταφερθούμε σ’ ένα νέο μοντέλο γεωργίας όπου κυρίαρχο ρόλο ή η ατμομηχανή αν θέλετε της ελληνικής γεωργίας, θα είναι οι κατά κύριο και αποκλειστικό επάγγελμα αγρότες. Ποιοι είναι αυτοί; Το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει ως αντικείμενο δραστηριότητας την καλλιέργεια της γης για παραγωγή αγροτικών προϊόντων, αναλώνει το μεγαλύτερο μέρος του ετήσιου εργασιακού χρόνου του γι’ αυτό και δημιουργήθηκε για το σκοπό αυτό να συνιστά πρώτη προτεραιότητα. Πώς διαπιστώνεται αυτό; Με την τεκμαρτή προσέγγιση ετήσιας απασχόλησης ΜΑΕ (ώρες ανά στρέμμα καλλιέργειας) σε συνδυασμό με οικονομικά στοιχεία, σε καμία περίπτωση όμως αυτά που ισχύουν με τις αντικειμενικές τιμές προσέγγισης γεωργικού εισοδήματος οι οποίες είναι απαράδεκτες και δεν εξυπηρετούν τους αγρότες αλλά τους ετεροαπασχολούμενους. Δεύτερη προτεραιότητα δικαιούχων ενισχύσεων πρέπει να είναι οι κατά κύριο επάγγελμα στην άσκηση της γεωργίας. Ρόλο επίσης θα έχουν, ως τρίτη προτεραιότητα δικαιούχων, και οι μικροεπαγγελματίες που ασκούν τη γεωργική δραστηριότητα σαν δεύτερη απασχόληση. Κάτοικοι αστικών περιοχών δεν είναι πραγματικοί αγρότες. Παράλληλα πρέπει να δημιουργηθούν και να στελεχωθούν επιτροπές - ταμεία ελεγχόμενα από νέους αγρότες και συνδικαλιστές αγρότες κατά κύριο επάγγελμα που θα προκύψουν όταν ξεκαθαρίσει ο κλάδος, μια και ο συνδικαλισμός που υπάρχει σήμερα δεν έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και είναι κομματικός και άρα ακατάλληλος. Επιτροπή - ταμείο 1: Ερευνας, διαφήμισης και αγοράς ώστε τα προϊόντα μας να βρουν την αναγνώριση που τους αξίζει στις αγορές και να φέρουν κέρδος στον παραγωγό αλλά και στον κρατικό προϋπολογισμό. Επιτροπή - ταμείο 2: Τυποποίησης και μεταποίησης και εμπορίας των προϊόντων για ευνόητους λόγους. Επιτροπή - ταμείο 3: Σκοπός του να δίνει οικονομικά και άλλα κίνητρα σε αυτούς που θέλουν να μεταβιβάσουν γη σε πραγματικούς αγρότες με μακροπρόθεσμο στόχο η γη να περάσει στους πραγματικούς αγρότες. Επιτροπή - ταμείο 4: Εκτάκτων αναγκών που θα βοηθάει το έργο του ΕΛΓΑ και θα συμπαραστέκεται σε όποιο σημείο οι παραπάνω προτάσεις αδυνατούν. Στους πραγματικούς αγρότες προτείνουμε να παρακρατείται το 10% του ποσού των ενισχύσεων από το οποίο το 5% θα πηγαίνει στον ασφαλιστικό τους φορέα ώστε να είναι υγιής και να του συμπαραστέκεται άμεσα και ικανοποιητικά. Το υπόλοιπο 5% να καθορίζεται οικονομικά για κάθε νομό και να υλοποιείται ένα έργο υποδομής το χρόνο σε κάθε νομό με στόχο 10 τέτοια έργα την επόμενη δεκαετία που θα μας είναι απολύτως χρήσιμα και ανταποδοτικά π.χ. αρδευτικά έργα. Παράλληλα γενναία στήριξη των συνταξιούχων του κλάδου αλλά και σημαντικά οικονομικά κίνητρα σε όσους θέλουν να μεταβιβάσουν ή να ενοικιάσουν γη σε πραγματικούς αγρότες που σε πολλές περιπτώσεις είναι παιδιά τους αλλά η οικονομική επιβάρυνση για τη μεταβολή τίτλων και η ανάγκη για την επιδότηση τους καθιστούν ενεργούς. Πώς θα γίνουν όλα αυτά και πού θα βρεθούν τα χρήματα; Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να κάνουμε χρήση του άρθρου 28 που παρέχει τη δυνατότητα να μη χορηγούνται ενισχύσεις σε φυσικά - νομικά πρόσωπα που έχουν σαν δεύτερη ενασχόληση την αγροτική παραγωγή αλλά και τα μοναστήρια που αποτελούν το 20% των δικαιούχων και καρπώνονται το 80% των επιδοτήσεων. Τα χρήματα αυτά να μεταφερθούν στη βάση που είναι οι πραγματικοί αγρότες με ευεργετικά αποτελέσματα για τις τοπικές κοινωνίες αλλά και σε αγρότες που καλλιεργούν προϊόντα που άδικα μέχρι σήμερα δεν δικαιούνταν επιδότηση. Ενδεικτικά αναφέρουμε στο νομό μας τα αμπέλια, κηπευτικά, την ανθοκομία, τις πατάτες και τα καρπούζια. Για να μπορέσουν οι παραγωγοί μέσα στην επόμενη δεκαετία να αναδείξουν τα προϊόντα τους και να μην εξαρτάται το εισόδημά τους άμεσα από τις επιδοτήσεις. Παράλληλα με ευνοϊκούς νόμους του υπουργείου προς τους επαγγελματίες του χώρου (αναπτυξιακά προγράμματα, χρήσεις γης, αλλαγή τρόπου εμπορίας και διάθεσης, κλείσιμο ψαλίδας παραγωγού καταναλωτή κ.ά.) να είμαστε σε θέση στο τέλος της δεκαετίας να μιλάμε για άλματα της ελληνικής γεωργίας, για πρότυπο αγροτικής πολιτικής με στόχο τα προϊόντα να είναι σε θέση από μόνα τους να στηρίξουν την οικονομική βιωσιμότητα της γεωργικής εκμετάλλευσης ενώ οι επιδοτήσεις να χρησιμοποιούνται για επένδυση, εκσυγχρονισμό και ανάπτυξή της. Ενώ και οι επαγγελματίες αγρότες θα έχουν υποχρεώσεις (π.χ. φορολογικές). Οπως καταλαβαίνετε μιλάμε για ανεξάρτητη γεωργία που θα κινείται με τα δικά της χρήματα χωρίς να επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό και τον Ελληνα φορολογούμενο. Ενώ η υγεία τής νέας ΚΑΠ που προωθεί η Ε.Ε. θα βελτιώνεται συνεχώς. Αυτό το μοντέλο ονομάστε το περιφερειακό - υβριδικό ή όπως αλλιώς θέλετε. Αίσθησή μας είναι πως το ιστορικό μοντέλο έχει εκ των πραγμάτων εγκαταλειφθεί και πως οι 4 χώρες που το προτείνουν ακόμα, ανάμεσά τους και η χώρα μας, είναι για να έχουν καλύτερη μεταχείριση σε ό,τι καινούριο δημιουργηθεί. Για το άρθρο 41 που αφορά το εθνικό απόθεμα και απευθύνεται σε νέους αγρότες, προγράμματα αναδιάρθρωσης κ.ά., συμφωνούμε με την προϋπόθεση να δημιουργηθούν δικλείδες ασφαλείας που θα εποπτεύονται από εκπρόσωπο των νέων αγροτών και από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των πραγματικών αγροτών. Τέλος, για το ποιοτικό παρακράτημα, άρθρο 72 θεωρούμε πως είναι μια επιβράβευση της προσπάθειας για ποιότητα και θα πρέπει να συνεχίσει να δίνεται εκεί όμως που τεκμηριωμένα υπάρχουν μετρήσιμες επιδόσεις και βελτιώσεις και όχι σε πιστοποιητικά. Π.χ. να επιδοτείται η Ομάδα που έχει επιτύχει ανακύκλωση ρύπων τουλάχιστον στο 70% των εισροών ή να επιδοτείται η Ομάδα που πετυχαίνει διακρίσεις σε θέματα ποιότητας κ.τ.λ. Στην περιοχή μας έχουμε αρκετές τέτοιες περιπτώσεις. Οσο για την ΠΑΣΕΓΕΣ θεωρούμε ότι πρέπει να αναθεωρήσει τη στάση της και από εταιρεία παροχής υπηρεσιών προς τους αγρότες και συμβουλευτικού οργάνου προς το υπουργείο, να αναλάβει το ρόλο που πραγματικά της αναλογεί. Να ξεκαθαρίσει την κατάσταση με τους συνεταιρισμούς - σφραγίδες, να στηριχθούν οι συνεταιρισμοί που παράγουν έργο και να ακολουθήσει ένα από τα επιτυχή μοντέλα ευρωπαϊκών χωρών, ώστε τα αγροτικά προϊόντα να διακινούνται μέσα από τους συνεταιρισμούς των αγροτών φέρνοντας οικονομικό κέρδος στην ίδια την οργάνωση αλλά και στους παραγωγούς της. Οι καιροί άλλαξαν. Αυτές είναι οι προτάσεις μας και μπορούν να δεχτούν βελτιώσεις. Αναλύστε τες και βρείτε το νομικό πλαίσιο για να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου