4 Μαΐου 2009

Τσίπουρο αντί... ουίσκι

Η εγχώρια αγορά αλκοολούχων ποτών (εξαιρώντας το κρασί και τη μπίρα), είναι στάσιμη την τελευταία 2ετία, ενώ θετικά αναπτύσσονται συγκεκριμένα μόνο ποτά. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Hellastat (www.hellastat.eu), το τσίπουρο, η βότκα και το ρούμι εμφανίζουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ αντίθετα πτωτικά κινούνται το ουίσκι, το ούζο και οι περισσότερες κατηγορίες λοιπών ποτών. Η στασιμότητα στην αγορά εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων εισαγωγέων - αντιπροσώπων, καθώς η διαφημιστική δαπάνη και η below the line προβολή επιτρέπουν τις ανακατατάξεις και την απόκτηση μεριδίων από τον ανταγωνισμό. Παράλληλα, σημαντικό χαρακτηριστικό της αγοράς είναι η ενίσχυση των premium προϊόντων - τουλάχιστον μέχρι το 2008 - το μερίδιο αγοράς των οποίων βέβαια είναι εξαιρετικά μικρό. Επισημαίνεται ότι η τάση αυτή παρατηρείται - μέχρι πρόσφατα - διεθνώς, όπου τα ακριβότερα προϊόντα εμφάνιζαν διψήφιους αριθμούς ανάπτυξης έναντι των standard. Τα παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, ούζο, τσίπουρο και λικέρ ΠΟΠ απολαμβάνουν πλέον την προστασία της Ε.Ε., διαμορφώνοντας νέες συνθήκες στη διεθνή παρουσία τους. Ωστόσο, προβλήματα όπως η χαμηλή τιμή εξαγωγής που έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια, η εποχικότητα στην κατανάλωση (ούζο) αλλά και η κυριαρχία του χύμα προϊόντος (στο τσίπουρο) δυσχεραίνουν τις προσπάθειες καθιέρωσης των προϊόντων στο εξωτερικό. Εξαίρεση αποτελεί το καθιερωμένο στη διεθνή αγορά brandy METAXA, του οποίου περίπου το 60% της παραγωγής εξάγεται σε περισσότερες από 100 χώρες.