15 Ιανουαρίου 2009

Ελαιόλαδο: ο πανικός οδηγεί σε πωλήσεις

Οι 4 Ενώσεις του Νομού Ηρακλείου δεν παίρνουν λάδια από τους παραγωγούς από τη Δευτέρα της προηγούμενης εβδομάδας, η Ένωση Σητείας παίρνει με προκαταβολή 1,70 ευρώ το κιλό, το ιδιωτικό εμπόριο στην Κρήτη αγοράζει και πουλάει σε χαμηλές τιμές. Η Ένωση της Λέσβου, δυνατή στην τυποποίηση, δεν έχει τιμές διότι δεν παίρνει λάδια από τις 31 Δεκεμβρίου. Στη Λακωνία η εκτίμηση είναι πως η πίεση οδηγεί τις τιμές ακόμα πιο κάτω, ενώ στη Μεσσηνία οι τιμές κινούνται γύρω στο 2,05 με μέγιστο το 2,10 και φόβους για κάθοδο στο (ψυχολογικό) όριο των 2 ευρώ το κιλό. Τι εκτιμήσεις για το μέλλον είναι δυνατόν να γίνουν μέσα σ’ αυτή τη μαυρίλα; «Δεν μπορώ να κάνω πρόβλεψη, έχουμε χάσει τ’ αβγά και τα πασχάλια», είπε στο «Θ» ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Γαργαλιάνων Ηλίας Βαρούτσος, ενώ καλός γνώστης της αγοράς ανέφερε: «Θέλω να πιστεύω ότι έχουμε πιάσει πάτο». Κρίση πανικού; Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά, πάντως όσοι πουλάνε φοβούνται την ισπανική πλημμυρίδα, αφού το «εργοστάσιο ελαιολάδου» της Ιβηρικής χερσονήσου βγαίνει με μεγάλες ποσότητες στις αγορές περί τα τέλη Ιανουαρίου. Ο καλός γνώστης της αγοράς μάς είπε ότι οι τιμές παραγωγού στη Μεσσηνία κινούνται μεταξύ 2,05 και 2,10 ευρώ το κιλό, όπως προκύπτει από τις τιμές παραδοτέων στην Ιταλία ελαιολάδων που «παίζουν» μεταξύ 2,20 και 2,22 ευρώ το κιλό. «Στη Μεσσηνία δεν υπάρχει προσφορά προϊόντος, έχει ισορροπήσει την προσφορά η Κρήτη που πουλάει φουλ», επεσήμανε ο συνομιλητής μας. Ούτως ή άλλως, η αγορά είναι ζορισμένη και οι Ιταλοί ζορίζονται.
Οι πληροφορίες του «Θ» από το Νομό Ηρακλείου είναι πως στο ιδιωτικό εμπόριο η τιμή παραγωγού είναι περίπου 2 ευρώ, που σημαίνει και κάτω από το επίπεδο αυτό και ταυτίζονται με εκείνες του προέδρου της ΕΑΣ Λακωνίας Νίκου Προκοβάκη. «Οι πληροφορίες μου λένε ότι στην Κρήτη οι τιμές είναι κάτω απ’ τα 2 ευρώ. Η Κρήτη πιέζει καταστρεπτικά την υπόλοιπη Ελλάδα. Αυτό το ξεπούλημα δεν το ‘χω ξαναδεί, το γιατί δεν το ξέρω», είπε στο «Θ» ο κ. Προκοβάκης. Κατά την άποψή του, λάδια «διαμάντια» που θα μπορούσαν να πιάσουν στην Ιταλία γύρω στο 2,40, τιμή που αντιστοιχεί σε 2,20 με 2,25 ευρώ στον παραγωγό για οξύτητα 0,3 πάντα, μένουν έτσι διότι οι Κρητικοί ξεπουλάνε. Στη Λακωνία, αυτή τη στιγμή οι τιμές κυμαίνονται μεταξύ 2,15 και 2,21. Ο πρόεδρος της ΕΑΣ Λακωνίας θεωρεί πως «η παρέμβαση σε στυλ καλαμπόκι ήταν απαραίτητη, για να πουλήσει ο παραγωγός σταδιακά και να κάνει κουμάντο ένας φορέας σε κάθε νομό. Είναι κάτι που το ζητάμε ακόμα». Τον ρωτήσαμε για τις προβλέψεις του: «Η πρόβλεψη από τη στιγμή που δεν έγινε αυτό που ζητήσαμε, η προκαταβολή, είναι δυσοίωνη». Οι Ιταλοί δεν είχαν απόθεμα και μπορούσαν να αγοράσουν σε καλύτερες τιμές. Με το ξεπούλημα στοκάρουν ή και περιμένουν να αγοράσουν ακόμη πιο φθηνά, όπως εκτιμά ο Νίκος Προκοβάκης.
Στην Κρήτη δε γίνονται μεγάλες εμπορικές πράξεις σε λάδια διότι δεν υπάρχει χρήμα. Δε θεωρείται ξεπούλημα όταν φεύγουν 2-3 βυτία για Ιταλία, εκτίμησε ο πρόεδρος της ΕΑΣ Σητείας Μανώλης Βακόντιος. Η ΕΑΣ Σητείας παίρνει λάδια με προκαταβολή 1,70 ευρώ το κιλό και ο παραγωγός επιβαρύνεται τον τόκο που αντιστοιχεί σε 1 λεπτό το μήνα. Μέχρι στιγμής έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 1.000 τόνοι προϊόντος και ο κ. Βακόντιος εκτιμά ότι θα συγκεντρώσει από 7.000 έως 8.000 τόνους. Η ΕΑΣ Σητείας δεν έχει προβλήματα όπως οι άλλοι, αλλά τα δικά της (!): «Το πρόβλημά μου είναι αν η τυποποίηση θα φτάσει τα περυσινά νούμερα. Πέρυσι τυποποίησε η ΕΑΣ Σητείας περί τους 4.000 τόνους», μας είπε ο κ. Βακόντιος.
Ο πρόεδρος του Παμμεσσηνιακού Συνδέσμου Ελαιοτριβέων Αντώνης Κορακάκης ανέφερε ότι στην περιοχή της Πυλίας η τιμή είναι στα 2,05 ευρώ το κιλό, για οξύτητα 3-4 δεκάτων, ενώ οι παραγωγοί δεν πουλάνε. Η εκτίμησή του είναι πως αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, θα εγκαταλειφθούν καλλιέργειες, θα συρρικνωθεί ο αριθμός των καλλιεργητών, όπως και αυτός των ελαιοτριβείων. Διέξοδος μπορεί να είναι η εσωτερική αγορά, όπου τα σπορέλαια πιέζουν το ελαιόλαδο, όπως και η επέκταση στις αγορές του εξωτερικού που ζητούν πολύ καλό εξαιρετικό παρθένο. Αναρωτήθηκε ακόμη, με αφορμή τη δυναμική που έχει η χύμα διακίνηση, «μήπως είναι η εποχή να πάμε και στον επώνυμο 17άρη ντενεκέ;».

Πηγή: εφημερίδα Θάρρος